W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.

Tworzywa sztuczne w motocyklach

Motocykl jest pojazdem drogowym bez nadwozia, który wyposażony jest w silnik spalinowy o pojemności powyżej 50 cm3, przeznaczony do przewozu jednej lub dwóch osób. Pierwszy motocykl został wynaleziony w 1885 roku przez niemieckich wynalazców Daimlera i Maybach. Pierwsze motocykle były po prostu rowerami z zamocowanym silnikiem spalinowym i paskiem klinowym napędzającym tylne koło. Z czasem jego konstrukcja została rozbudowana i wzbogacona.

Motocykle z początku XX wieku niemal całości konstruowane były z metalu. Nie znajdziemy tam praktycznie żadnych plastikowych części. Elementy z tworzyw sztucznych zaczęto wprowadzać od lat trzydziestych. Początkowo były one niewielkie i wykonane z bakelitu. Dzięki swoim dobrym właściwością izolacyjnym wykorzystywano jest do elementy elektrotechnicznych. Jednakże ten typ materiału był daleki jakościowo od współczesnych, a jego wykorzystanie przez długie lata nie było zbyt szerokie.

 

Rozwój polimerów, a produkcja motocykli

Plastiki stały się nieodłączną częścią produkcji motocykli dopiero w latach siedemdziesiątych. Był to okres, w którym dynamiczny rozwój polimerów wpłynął na całą branżę motoryzacyjną. Wynikało to ze spadku cen i coraz łatwiejszą dostępność tych materiałów. Historia polimerów zaczęła się w 1907 roku, kiedy Leo Hendrik Beakeland uzyskał żywicę fenolową, czyli bakelit. Była to jedna z podstaw dalszego rozwoju tworzyw termoutwardzalnych. Z czasem rozwój przemysłu chemicznego wywołał lawinę najróżniejszych produktów. Współcześnie na rynku mamy wiele typów tworzyw sztucznych – od droższych po tańsze, od bardziej wytrzymałych po te słabsze. W motoryzacji używane są tworzywa, których cena jest przeważnie równa z ceną aluminium. Jednakże mimo tego konstruktorzy chętnie z nich korzystają, ponieważ mają one wiele innych pozytywnych cech.

 

Motocykle i plastiki

Pierwszy raz tworzywa sztuczne na dużą skalę zostały wykorzystane przez brytyjską firmę Vincent. W 1954 roku w dwóch modelach zamontowano sporej wielkości panele z włókna szklanego. Ale dopiero w latach 70 ruszyła prawdziwa plastikowa lawina. Materiałów takich zaczęto używać do odbudów reflektorów, korpusów wskaźnikowych, bocznych pokryw, błotników. Z czasem pojawiły się również owiewki motocyklowe częściowe i pełne.

Zobacz także

Usługi lakierowania

Produkty kompozytowe

Kompozyty to grupa dość powszechnych i trwałych materiałów o niejednorodnej strukturze, które znajdują zastosowanie w wielu branżach.

Czytaj więcej...

Usługi lakierowania

Tworzywa sztuczne

Tworzywa sztuczne są szeroko wykorzystywanym materiałem w różnego rodzaju przemyśle. Materiały te są sztucznie wytwarzane przez człowieka i nie występują w stanie naturalnym w przyrodzie bądź są…

Czytaj więcej...

Usługi lakierowania

Usługi lakierowania

Naszym Klientom zapewniamy kompleksowe usługi, które obejmują także lakierowanie na mokro. Zapraszamy do skorzystania z oferty firmy LAMIN.

Czytaj więcej...