Zastosowanie kompozytów w motoryzacji
Kompozyty to materiały o niejednorodnej strukturze, które złożone są z dwóch lub większej ilości komponentów o różnych właściwościach. Warto podkreślić, że właściwości kompozytów nie są sumą czy średnią właściwości jego składników. Najczęściej jeden z komponentów stanowi lepiszcze, gwarantujące spójność, twardość i elastyczność. Drugi zaś, zwany konstrukcyjnym, zapewnia odporność na rozciąganie i ściskanie. Jednym z najczęciej wykorzystywanych komponentów konstrukcyjnych są silne włókna, np. włókno szklane, kwarc, azbest, kevlar czy włókno węglowe. Do najczęściej stosowanych lepiszczy zalicza się żywice syntetyczne oparte ma poliestrach, polieterach, poliuretanach i żywicach silikonowych. Wśród kompozytów znaleźć można: kompozyty strukturalne, laminaty, mikrokompozyty i nanokompozyty oraz stopy strukturalne.
Polimery w motoryzacji
Współczesne tworzywa polimerowe oraz materiały kompozytowe pod względem właściwości wytrzymałościowych mogą konkurować ze stopami metali, używanych do tej pory w motoryzacji. Dzieje się tak, ponieważ w przemyśle motoryzacyjnym istnieje trend obniżania masy pojazdów oraz zmniejszenia kosztów produkcji. Oprócz bardzo dobrych właściwości mechanicznych, kompozyty polimerowe charakteryzują się również wysoką odpornością na korozję, łatwością formowania, pochłanianiem drgań mechanicznych, a również brakiem przewodnictwa elektrycznego oraz niewielkiego przewodnictwa cieplnego.
Co wykonuje się z kompozytów polimerowych
Struktura wykorzystywania materiałów w budowie samochodu zmieniła się na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat. Istnieje tendencja do budowania samochodów dużo bardziej komfortowych, bezpiecznych oraz lżejszych, a co za tym idzie znacznie bardziej ekonomicznych. W przemyśle motoryzacyjnym z kompozytów polimerowych wytwarza się między innymi deski rozdzielcze, zbiorniki paliwa, listwy, zderzaki, przewody, felgi, pokrywy do silnika, nakładki na pedały, osłony rozrządu, obudowy bagażników, akumulatorów i wiele innych. Udział tworzyw polimerowych w pojazdach samochodowych szacuje się średnio na 10-20% ich całej masy. Wśród najczęściej wykorzystywanych tworzyw sztucznych znaleźć można poliuretan, polipropylen, poliamid, poliwęglan, polichlorek winylu, itd.